De autowegbrug over het Twentekanaal bij Hengelo, menig karpervisser is er overheen gereden en heeft daar de eerste keer kennis gemaakt met het Twentekanaal. Wagens volbepakt met spullen voor een korte of lange sessie. Vol goede hoop op een paar karpers, er zwemmen er immers genoeg.
Dit is het 900 meter en 50 meter brede pand waar ik in mijn jonge jaren regelmatig zat te witvissen. Knotsen van karpers op de vaste stok met het resultaat dat alles weer eens verloren ging. De (toen) bijleg hengel voor de karper met een stukje aardappel, kaas of roggebrood bleven vaak onaangetast en als het eens raak was dan ging het vaak mis. De haak moest destijds immers goed verstopt worden in het aas, wat een idiote gedachte als je er nu op terugkijkt. Vaak resulteerde dat in een enorme klap van de beetverklikker (zo'n rood-witte bal die aan de lijn werd gehangen) tegen de hengel en bij het aanslaan was er alles behalve een karper aan de andere kant van de lijn.
kwetsbare bootjes geknald. Het liefst werd vanaf de overkant de jachthaven in gevist als de slagboom open was met alle gevolgen van dien. Voor het haventje zijn op de bodem matten van een of andere vezel neergelegd. Voor menig outsider betekende dit dat er meestal na 1 of 2 dagen al lood aangeschaft moest worden. Kilo's lood lagen er op de bodem vastgeankert in die matten. Dit was bij de lokale vissers bekend en eentje ging er regelmatig met zijn bootje en bewapend met een hark langs om lood te verzamelen.
In de winter was hier het water nog 10 - 15 graden, ook bij matige vorst. De enigste keer dat ik hier ijs heb zien liggen was in de Elfstedentocht winter van 1997 maar toen had de AKZO de warmwaterlozing al drastisch gereduceert. Over het algemeen was het stuk vanaf het jachthaventje richting Oelerbrug de meest productieve.
Hier vertoefde Knobbeltje graag in het late najaar en winter waar zij dan op topgewicht werd gevangen. Het was haar dan waarschijnlijk te druk verderop richting AKZO in het nog warmere water aldaar.

Op de foto's zie je het bovenbenoemde stuk kanaal. Het was, ja was, makkelijk toegangkelijk. Je kon er met de auto langsrijden en zo voor de stek je spullen uitpakken. Inmiddels is het voor gemotoriseerd verkeer afgesloten, je zult moeten sjouwen met je spullen mocht je er ooit eens willen vissen en inmiddels is het ook verboden om tegenover het beroemde jachthaventje te vissen. Er zijn in de loop der jaren teveel stukken lood door de
Het Twentekanaal tussen de autowegbrug en Oelerbrug, Hengelo.
De haven, tussen Oelerbrug en Boekelosebrug is 65 meter breed en 1,5 km lang. Hier heb ik de meeste tijd doorgebracht, de prettigste herinneringen aan overgehouden en via connecties een vaste stek weten te bemachtigen bij een bedrijf aan het eind van de havenkade. Dit was een voorrecht gezien de drukte die er heerste omdat alle beschikbare stekken vaak allemaal bezet waren als je er niet tijdig was. Vanaf deze stek is het mogelijk plaatsen te bevissen die vanaf de wal niet bereikbaar zijn. De collega vissers die met een bootje het kanaal opgingen lieten deze door mij opgebouwde stekken dan ook met rust omdat ze wisten dat ik er regelmatig viste.(één enkeling nagelaten) Collegialiteit ten top. De stek bevind zich bij de ingang van de insteekhaven bij de rode pijl.
Hieronder zie je het 3,4 km lange gedeelte van het Twentekanaal vanaf de A35 autowegbrug (1) tot aan de sluis Hengelo - Enschede (4) aan toe waar ik jarenlang gevist heb en zal iets over mijn ervaringen en de stekken schrijven.Het bekendste stuk kanaal waar menigeen hun hengels al een keer hebben uitgegooid met de hoop er een paar leuke karpers te vangen.
1: Snelwegbrug 2: Oelerbrug 3: Boekelosebrug 4: Sluis
Het Twentekanaal tussen de Oelerbrug en Boekelosebrug, Hengelo
Click op de foto voor een gedetailleerder overzicht.
Voordat ik de beschikking kreeg over bovengenoemde stek heb ik eerst nog ongeveer 2 jaar op de havenkade gevist. Tussen de aangemeerde boten door. Een gevaarlijke situatie daar de meeste vis zich aan de overkant en wel strak aan de overkant ophield, tegen de balken van de beschoeing aan. Daar had je de meeste kans een karper te verschalken. Uit de vaargeul kwamen minder beten vandaan maar dan was het vaak wel een grotere vis.

De soms tot 3 rijen dik aangemeerde schepen belemmerden het zicht op de aankomende scheepvaart soms volledig. Een hachelijke situatie als je dan naar de overkant viste, heb dan ook al kilometers lijn van de spoelen zien verdwijnen. Een enkeling had het pech om zijn hengels het water in te zien schieten, soms met rodpod en al. Bij mij is het gelukkig bij enkele honderden meters lijn en de daarbij behorende rigs gebleven.Toen de mobieltjes in opmars kwamen werd het allemaal wat beter.Je kon elkaar waarschuwen dmv één keer over te laten gaan.Tegenwoordig hebben we allemaal een setje walkie talkies standaard bij onze uitrusting.
De karpers werden ook in dit gedeelte van het kanaal intensief belaagd. Een grote groep van de lokale vissers kwamen hier dan ook bijna elke dag na hun school of werk nog eventjes een paar uurtjes vissen. In het weekend en op vrije dagen kwamen dan de rest van de binnen en buitenlandse karpervissers hun geluk beproeven. Mede dit feit is volgens mij de Havenkade een van de beste stekken van het hele Twentekanaal. Er werden dagelijks grote hoeveelheden voer het kanaal ingedumpt. Voor de karper was het hier elke dag "tafeltje dekje". Niet te vergeten de graanoverslag van de ABTB aan het einde van de kade waar tijdens het lossen ook nog wel eens het e.e.a. het kanaal in belande.
Door het feit dat er veel overdag gevist en gevoerd werd en de scheepvaart de karper op gang hield was het dan ook zo dat de karpers hier vooral OVERDAG aasden! De vissers van buitenaf die dit niet wisten bouwden bij aankomst hun spullen op en wachtten dan tot 's avonds om met het vissen te beginnen omdat dan de scheepvaart zo goed als stilviel. Die vervelende schepen met de daarbij behorende stroming, de karper was immers toch een nachtazer moeten ze gedacht hebben. Dat is de grootste fout die ik deze vissers heb zien maken. De vangkansen waren in verhouding dan ook voor 75% overdag totdat 's avonds de scheepvaart stil viel en met hen ook de (meeste) karper.


Het was Herman Grob die me naar de kade haalde. Hij had toen al 15 jaar karpervissen op het kanaal achter de rug. Herman heeft al zijn kennis over het Twentekanaal en het gedrag van de karper met mij gedeeld. Een van de beste kanaalvissers die ik ken, bescheiden en op de achtergrond opererend.
word vervolgd
Het Twentekanaal van de Boekelosebrug tot aan de sluis Hengelo-Enschede.
Dit 1 km lange pand is het meest bekendste stuk van het Twentekanaal met de warmwaterlozing van de AKZO. Het warme water wat heden ten dage geloosd word is door allerlei milieuwetten teruggebracht en mag maximaal 4 graden boven de normale temperatuur van het oppervlaktewater zijn. Wat zich hier in de geschiedenis van de karpervisserij heeft afgespeeld is met geen pen te beschrijven. Soms vergelijkbaar met het "Wilde Westen". Knok, steek en zelfs schietpartijenpartijen kwamen voor.. Gesloopte auto's, gestolen karperuitrustingen, verdwenen karpervissers die dagen later uit het kanaal gedregt werden en noem maar op.
Een stuk Twentekanaal dat nooit die aantrekkingskracht voor mij heeft gehad als de rest van het kanaal en heb er dan ook maar enkele keren gevist. Dit was niet mijn plaats ofschoon het er krioelde van de overwegend kleine karper.
Wil je meer weten of heb je zelf nieuws of leuke vangsten? Kom dan in het Karper-Forum: Klik hier: http://www.karper-forum-online.nl